Ik raak maar niet uit dit dilemma, beide nemen is geen optie in mijn ploeg.
Ik heb hier opgelijst hoe ik het zie.
Laat maar weten wat jullie denken of hoe jullie het zien.
Redenen voor Gaviria:
- Een van de snelste (al niet de snelste) mannen in het peloton, als er een massasprint is zal hij normaal wel top 5 zijn minimum.
- Zijn ploeg kan (zo goed als) vol voor hem werken om hem een kans tot sprinten te geven. Deze zullen samenwerken met Astana (maar zij gaan vaak volk in de vlucht hebben), Alpecin, Cofidis en DSM bij massa sprint etappes.
Redenen tegen Gaviria:
- Als Cavendish, Dainese (/of Mayrhofer) of Consonni overboord zou gaan, staat Movistar al direct met een helpende ploeg minder. De vraag is dan of Movistar nog een deftige leadout kan brengen als zij het meeste werk moeten opknappen doorheen de dag.
Redenen voor Matthews:
- Ik heb het gevoel dat ze met Trek - Jayco - AG2R - EF ( - misschien Alpecin ook) alles er zullen aandoen om de pure sprinters (zoals Gaviria) overboord te krijgen.
- Zoals Otto Vergaerde zegt bij uitleg van zijn ploeg, het is een heel zwaar parcour dat toelaat om sprinters overboord te werken. Of dit effectief het geval gaat zijn is nog een vraag maar de mogelijkheid is er wel zeker.
- Is nog wel echt snel, en met dit beperkt sprintersveld zal hij in massasprints normaal toch ook nog punten pakken.
- Kan in vlucht gaan
Redenen tegen Matthews:
- Niet echt overtuigend dit jaar.
- Is al wel ouder en ambities voor deze Giro zijn niet echt duidelijk. Rijdt ook de Tour en vermoedelijk is dat zijn hoofddoel.
Ik denk dat de keuze van de 7M renners dit jaar doorslaggevend zal zijn. Dezelfde AK mannen heeft iedereen wel, maar tussen Matthews, Cort, Gaviria en Groves moeten er harde keuzes gemaakt worden. Hulde aan Hannes voor ze duur genoeg te prijzen.
Voor allevier is wel iets te zeggen waarom je ze wel of niet moet nemen, maar ik denk dat het hoofdzakelijk neerkomt op geluk hebben en koersverloop. Misschien wordt er hard gekoersd, en komen de sprinters er niet aan te pas. Misschien wilt iedereen het wat rustiger aan doen, en krijgen we net wel heel veel massasprints de eerste twee weken? Niemand hier weet het antwoord.
Ik zou voor Matthews gaan. Zal Gaviria zelfs de Giro kunnen uitrijden met al die hoogtemeters?
Ackerman!