Transfersysteem Grote Rondes
0%Vast aantal transfers (2 of 4)
0%Vast aantal transfers (2) + één transfer per afvaller
0%Geen vaste transfers, één transfer per afvaller
0%Variabel aantal transfers (+ 1 transfer per % afvallers)
You can vote for more than one answer.
Samen met de redactie hebben we enkele gesprekken gehad afgelopen edities ivm transfers. Er is geen consensus maar door de talrijke uitvallers in afgelopen Giro voelen we dat een beter systeem nodig is. Jullie input is welkom!
- 4 transfers
- belasting op transfers pas invoegen vanaf de laatste week (als er dan uitvallers zijn, kan je gewoon aan dezelfde prijs een transfer doen (vb. nu valt Evenepoel uit wegens Covid, dus wordt hij een verplichte wissel, maar moet je extra belasting betalen voor een nieuwe renner (niet eerlijk) + je bent ook een extra transfer nog eens kwijt)
- geen transfers meer laten doorgaan op de voorlaatste dag of 3 dagen van te voren (is te gemakkelijk om dan nog te kiezen voor een klassementsrenner zijn punten)
- Maak een ploeg maximaal 11 spelers lang (zoals in het voetbal) met een bank van 4 renners en hetzelfde startbudget. Dit gaat ook makkelijker zijn om een ploeg samen te stellen. Nu ben je vaak al verplicht om 3 tot 4 renners van max. 2 miljoen in te voegen als je van in het begin al wat toppers wil meenemen. Door maximum 15 renners in plaats van 16 te moeten selecteren, ga je ook extra budget kunnen overhouden waardoor je een renner van 2 miljoen ook uit de ploeg kan doen tijdens het spel.
Voorbeeld : Marcelussi kost 2 miljoen, maar je moet nu (met de belastingverhoging) al 4 miljoen budget overhouden, om een transfer van 5 miljoen te kunnen doen. Dat is veel te veel en daardoor ben je altijd verplicht een grotere renner weg te doen om een nog betere te kunnen kopen. Vandaar zie puntje 2
Ik zou het Huidige systeem behouden maar de eindklassementen lichtjes wijzigen. Dus 4 transfers voor iedereen, want geef Toe een grote Ronde zonder transfers te kunnen doen is ook wel saai. De eindklassementen dan gewogen toekennen. Zo beloon je personen die bij het begin al de goede renners kozen, en late transfers leveren dan minder op in de eindafrekening.
Het is hier ergens door iemand aangehaald om tijdens rustdagen te wisselen. Dat lijkt me een goed idee.
In een groepje kennissen spelen we als volgt:
20 renners selecteren.
15 basis en 5 bank
Tijdens de 1ste rustdag kan je er 2 van je bank wisselen met je basis.
Tijdens de 2de rustdag kan je er 2 van je bank wisselen met je basis.
Je kan wel de gewisselde renners van rustdag 1 niet meer inbrengen op rustdag 2.
Je moet dus op voorhand al je wisselrenners aangeduid hebben bij het opstellen van je team.
Ik vind dit ook een eerlijk systeem. Ik had daar bijvoorbeeld Milan niet bij aanvang, maar kan deze ook nooit meer inbrengen aangezien ik enkel kan wisselen met mn vooraf gekozen bank van 5 renners. Dat is een voordeel voor degene die hem wel hadden gekozen.
Een ander voorbeeld: ik had Rubio nog op mn bank om vandaag te wisselen, maar die wint vorige week een etappe. Jammer, maar het is wat het is.
Het nadeel is dat ik 6 uitvallers heb, maar slechts 2+2 wissels. Maar dat is uiteraard voor iedereen hetzelfde.
4 transfers houden en ongelimiteerd in tijd maar de belasting afhankelijk maken van de stand in het klassement, hoe hoger hoe meer belastingen, en die 400 extra punten voor de eerste zijn iets te veel van het goeden misschien naar 200-300 brengen?
De 4 transfers zijn goed, maar de punten voor het klassement wegen veel te zwaar door.
Een betere balans tussen de punten lijkt mij interessanter.
Transfers voor uitvallers is niet eerlijk, dan kan diegene met veel uitvallers gewoon de best presterende renners nemen terwijl diegene met weinig uitvallers niet veel goed presterende renners kan nemen en dus benadeeld is. Hou het gewoon op drie of vier transfers, dan is het eerlijk voor iedereen, en af en toe is er dan al eens een ronde met veel uitvallers,zoals nu, maar dat is ook zeldzaam en vaak zal je wel toekomen met drie of vier transfers. En dit spel is ook nog altijd bepaald door een beetje geluk naast een goede tactiek.
Vast aantal transfers (4), maar als er inderdaad een eindklassement is, mag je maar transferen tot de laatste rustdag.
Veel goede voorstellen. Ik verkies de huidige toestand: 4 transfers. Echter op te gebruiken voor de tweede rustdag.
Ik denk dat het fair is om 2 transfers +1 per aantal afvallers in te voeren. In een grote ronde is het moeilijk om precies te zeggen wie het allemaal goed gaat doen. 2 transfers lijkt me niet té veel en om er echt veel voordeel uit te halen moet je je transfers perfect timen, dus wel eerlijk lijkt mij.
Verder is de +1 per % afvallers een buffet tegen ververling in het spel. Je zal maar eens 2 transfers hebben en de helft van je ploeg is in het midden van de ronde al uitgevallen. Zo kun je je team terug opvullen en heeft iedereen voordeel. Zeker de originele teams, zij hebben kans op minder uitval dan teams met grotendeels dezelfde renners. Ze krijgen er dan nog een transfer bovenop.
Het is inderdaad een moeilijk topic die transfers. Misschien is het nog een idee om geen transfers meer te mogen doen na de tweede rustdag ? zodat niet echt afgewacht kan worden en last minute gewisseld worden.
Bovendien vind ik ook dat er meer mogelijk moeten zijn om het verschil te maken. Als je quasi dezelfde ploeg hebt als iemand in je minicompetitie en je staat 100 punten achter wordt het bijna onmogelijk om nog je minicompetitie te winnen tenzij jouw renner specifiek een rit wint. Zoals iemand al voorstelt vind ik het idee van een eenmalige joker voor bonuspunten of een eenmalige joker voor dubbele kopman punten etc wel een goed voorstel. Zo kan je tenminste met een goede getimede keuze tijdens het spel nog een achterstand inhalen.
Geen transfers lijkt me misschien de beste keuze, met eventueel een optie om enkele transfers toe te laten voor uitsluitend uitvallers. De belasting zou ik ook eens herbekijken.
Momenteel heb je maar 2 goede opties voor transfers: een renner met een goed eindklassement laat inbrengen. Of een renner vroeg inbrengen die nog veel punten scoort. Door dat laatste te onvoorspelbaar is, eindigt iedereen met dezelfde namen van het eindklassement.
Stel dat Carthy opnieuw een goede 3e week rijdt en top 5 eindigt, dan neemt iedereen hem in zijn ploeg voor de eindafrekening. Terwijl de wielermanager die hem vanaf het begin nam eigenlijk beloond zou moeten worden.
sowieso niets met afvallers, of alle teams zullen op elkaar lijken. Afvallen is onderdeel van het spel en het bevoordeeld degene met afvaller te veel. Zoals in deze giro het geval is zie je dat heel wat AK mannen reeds weggevallen zijn waardoor op dit moment iedereen dezelfde namen in zijn team heeft...
Stel er wordt toch geopteerd voor iets dergelijk lijkt me een punt reductie op zijn plaats voor deze extra transfer bvb. -50 punten
Ik mis de volgende optie: 2 transfers + 1 transfer per % afvallers
Op zich vind ik 4 transfers niet slecht, tenzij deze bewust gespaard worden tot de (voor)laatste etappe om zo nog zeer veel punten voor het algemeen klassement binnen te halen. Dat heeft niets met pronostikeren te maken.
Ik ben ook van mening dat deze punten voor het algemeen klassement veel te zwaar doorwegen en zou deze eventueel maar pro rata het aantal ritten dat je een bepaalde renner in je ploeg hebt, laten meetellen. Als je de roze trui bijvoorbeeld pas de laatste rit inbrengt dan zou je in dat geval maar 400 x (1/21) = 19 punten voor het algemeen klassement krijgen.
Verschillende eenmalige "jokers" zouden de Wielermanager mogelijk ook interessanter kunnen maken:
* Vóór één bepaalde rit aanvinken of je bus die rit ook punten kan verdienen.
* Vóór één bepaalde rit een extra kopman kiezen.
* Eén of meerdere "tijdelijke gelegenheidstransfer(s)" die je kan inzetten voor 1 rit en die na afloop van deze rit ook terug ongedaan worden gemaakt. Dus geen definitieve transfer(s).
Ik kies voor 4 vaste transfers. Want soms is het mogelijk dat je bijvoorbeeld 3 redelijk goedkopere renners er uit haalt en 2 dure klassementsmannen + een spotgoedkope renner erin brengt.
Als je zou gaan voor transfers voor afvallers gaat iedereen op het einde (bijvoorbeeld deze Giro) zo goed als hetzelfde team hebben. (en dat is nu al bijna het geval ;) )
hoe tranfers gewoon vast op 4!!!
Er staat nog een optie niet bij:
GEEN TRANSFERS!
Ik vind het namelijk niet eerlijk dat je op het einde van de rit (in normale omstandigheden) alle sprinters vervangt door klassementsmannen. Zo krijg je veel gelijkaardige ploegen en worden degene die vanaf het begin de goeie namen hadden een beetje gestraft. Of er zou een transfersysteem moeten komen per type renner (klassementsrenners, sprinters, klimmers, vrijbuiters, ...) En als deze uitvallen kan je transfereren voor een renner uit dezelfde groep.
Je kan dan bvb 4 transfers toestaan zoals nu, maar er mag enkel gewisseld worden als de renner uitvalt en voor iemand van hetzelfde type.
Je begint dus bijvoorbeeld met
8 klassementsrenners, 6 sprinters en 2 vrijbuiters, maar dit is ook je eindopstelling.