Was even aan't brainstormen.. bij de eindafrekening wil je graag top 7 of top 8 van het algemeen klassement. aangezien je 'maar' 4 transfers hebt neem je er dus minimaal 3 of 4 mee van het begin. Maar dat is een risico aangezien er wel eentje of twee kan uitvallen/tegenslaan. Dus reken op 5 of 6 algemeen klassement mannen aan de start.
Idealiter breng je de extra klassement mannen in je ploeg ten laatste voor rit 18. Enkel de laatste rit is nog een sprint. Gezien de prijzen van de klassement mannen ga je waarschijnlijk 4 duurdere opties (7m-8m) eruit moet halen voor 3 klassementsrenners en een opvuller.
Aangezien er redelijk wat sprinteretappes zijn wil je natuurlijk ook wat sprinters meenemen. Ikzelf denk aan een man of 5.
Voor de rest heb je klimmende aanvallers en opvullers. aangezien de aanvallers nog een goede kans maken in rit 18 en 19.
Dan heb je dus een keuze: of je gooit je sprinters eruit voor rit 18, of je gooit je aanvallers eruit voor de laatste rit.
Maar aangezien je toch wat budget moet hebben voor de duurdere klassement mannen erin te krijgen, moeten je sprinters of je aanvallers ook zelf redelijk geprijsd zijn. Met een 5M en 6M sprinter samen kan je bijvoorbeeld maar 1 klassementsrenner nemen. Wie in de aanval zit is meestal redelijk onvoorspelbaar, dus kies ik eerder voor dure sprinters.
De transfer strategie wordt dan 1 of 2 tegenslagende klassementsrenner eruit + 3 of 2 dure sprinters -> 3 klassementrenners + opvuller.
Dan kom ik op volgende samenstelling:
- 5 of 6 klassementrenners (duur)
- 5 sprinters (of 1 tijdrijder eventueel), waarvan 4 dure. (1 sprinter zal normaal wel hoog genoeg staan voor de puntentrui + als kopman in de laatste rit)
Maar dan is je budget op en heb je enkel nog geld en plaats voor een opvuller of 5, eventueel met nog 1 dark horse voor de aanval.
Te hard nagedacht? Ik wil allemaal leuke aanvallers kiezen, maar als ik er logisch over nadenk is dat niet de beste tactiek.
Ik denk dat de meesten die het serieuzer zien sowieso geen 3-4 5Metjes gaan nemen ook al zitten hier veel leuke namen in, puur omdat je met de 4 transfers zeker 3 top klassementsmannen wilt inbrengen + een mindergod van 2-3 M. Het komt er dan op neer dat je van start moet gaan met een ploeg met 10-11 toppers en de rest puur opvulsel jammer genoeg.
Idealiter zou je een evenredige verdeling hebben tussen sprinters, klassementsrenners en kleppers van klimmers, maar in de praktijk moet je keuzes maken denk ik. Vooral tussen sprinters en dure klimmers/vluchters.
Ikzelf heb na wat prutsen aan mijn voorlopige ploeg vooral klassementsmannen (4 echte en een halve echte 😀) en sprinters (eveneens 4 echte en eentje die meer allrounder is). Ook één tijdrijder, die er vrij snel uitgegooid zal worden voor een extra klassementsman. En dan opvulling (1x3 en 3x2). Ik hoop 3 transfers te sparen tot na de laatste rustdag. Hoewel ik vermoed dat niet alle sprinters die rustdag gaan halen. En waarschijnlijk ook niet alle klassementsmannen 😏
Ik heb 4\5 man klassement. Anderzijds heb ik 4 klimmers voor top 15 nog en aangezien de vlucht vaak wint, wil ik die kans gaan. Daarnaast heb ik 4 topsprinters
Ik pak 3 klassement renners en 4 bergaanvallers die nog een top 15 kunnen pakken en dan heb ik Ganna die ik transfereer voor klassement man en dan nog 2 spurters
Ik zit met +- dezelfde gedachtegang. En het leuke is om van de 4-5 miljoentjes straks zoveel mogelijk punten te oogsten. De vraag is dus mss hoeveel neem je er en ga je toch overstag voor de waardeloze 2m'tjes en hoeveel min of max van hen. Krab krab.
Mooi nagedacht, ik wil vooral ook buspunten vermijden , van de klassementsmannen pak ik 4 mannen die top 5 kunnen rijden en 2 die voor goed klassement gaan maar anderzijds ook bergtrui rittenkapers( type kamna ) sprinters pak ik 3 kleppers waarvan 3 die op het vlakke top 4 kunnen rijden en wie weet kunnen ze lastigere ook aan en 2 zoals cort en strong die het lastigere werk aan kunnen. 1 tijdrijder (in mijn geval foss) omdat hij in mijn ogen de 3 tijdritten kan meedoen voor podium en daarnaast weetje nooit wat roglic tzgen komt zoals vaak.. en kost minder of een ganna . Ik kies ook voor 2 opvullers van 2miljoen die ik zelden ga opstellen om buspunten te vermijden, alleen als ik echt kan, want in bergritten of semi bergritten wil je geen cort banken en ook geen pedersen evt die puntentrui heeft. Me enige denkertje is nog die 3 de opvuller van 3m die ik wel vaak wil gebruiken dat word wss batistella..⁸