Ik had groves al enkele weken geleden opgeschreven, maar na wat dieper onderzoek denk ik dat ik hem te hoog inschat (echte toppers lijkt hij moeilijk te verslaan in vlakke sprints). Ik twijfel tussen hem en een pure sprinter (Gaviria)
Pedersen, Cort, Albanese en Matthews (vele lijken er geen fan van te zijn, maar zijn tour vorig jaar was toch nog meer dan goed en ik zie hem ook als iemand die wel eens een vluchtrit kan winnen) zitten al in men team
Albanese vind ik eigenlijk redelijk vergelijkbaar met Groves, maar een miljoen extra is altijd handig en Italianen in de Giro werkt toch meestal wel goed.
Dus ik ben de mogelijke sprintetappes eens grondiger gaan bekijken en deze heb ik eens proberen op te lijsten. Gaviria is intrinsiek veel sneller, maar een mindere klimmer en er zijn toch wat twijfelachtige ritten.
Rit 2: Wat klimmetjes (laatste op 70km van de meet) -> GAVIRIA lijkt mij hier mee te doen voor de overwinning en meer punten te pakken dan Groves
Rit 3: Mogelijk is Groves daar nog bij, maar echt geloven doe ik daar ook niet in.
Rit 5: Bergachtige start van de rit, laatste klim op 50km van de meet. Al meer twijfelachtig of de echte sprinters erbij zijn. Voordeel voor GROVES dus deze rit.
Rit 6: Lijkt mij eerder een vluchtersrit, maar een sprint voor de sterkere mannen is niet uitgesloten volgens mij. Kan Gaviria een klim van 9km aan 4% aan op 60km van de meet? Ik vrees ervoor. Voordeel GROVES dus.
Rit 7: Kan ook sterke sprint of vluchtersrit zijn. 26km aan 3%, kan Groves daar nog bijzitten denken jullie?
Rit 8: Leek mij een kansje voor mannen als Groves, maar het zou mij niet verbazen moest dit een klassementsritje worden.
Rit 10: Laatste klim op 80km van de meet, hier gaat GAVIRIA nog mee zijn.
Rit 11: Eerder een GROVES rit, maar kan ook zomaar naar de vlucht gaan.
Rit 14: stevige, lange klim op 150km van de meet. Ik twijfel of hier Gaviria nog bij gaat zijn en dit zou wel eens een strijd kunnen worden tussen de ploegen van de sterke sprinters die de rassprinters willen afhouden waarbij er dan een groep uiteindelijk breekt. Deze rit kan dus alle kanten uit
Rit 17: Vlak = GAVIRIA
Rit 21: Vlak = GAVIRIA
Rit 2, 5, 6, 10, 11, 14, 17 en 21 hebben van mijn lijstje de grootste kans om effectief tot een (kleine) groepssprint te komen.
GROVES: Rit 5, 6 en 11
GAVIRIA: Rit 2, 10, 17 en 21
Gaviria is denk ik de snelste van dit peloton en lijkt kwalitatief meer echte kansen te krijgen dan Groves.
Groves krijgt kwantitatief mogelijk meer kansen, wat in de risicospreiding aantrekkelijker is. Het schrikt mij gewoon af dat hij nog niet echt veel topsprinters heeft verslagen.
Wat denken jullie?
Groves stond bij mij als een van de eersten op mijn blad. Meepakken.
Rit 3 gaat groves niet mee zijn, rit 5 moet echt wel lukken voor gaviria,rit 6 moet voor allebei lukken, rit 7 schreeuwt vluchtersrit (klim met 1900HM lijkt me niks voor groves😂). Rit 8 maken sprinters geen kans. Rit 11 moeten ook alle sprinters kunnen en rit 14 is 150km van de streep veel te vroeg om de koers open te breken.
Groves lijkt me toch echt wel ik staat tegen de grote mannen te sprinten. Vorig jaar in de vuelta een sprint van o.a. Van Poppel, Merlier, Pedersen, Wright en Molano gewonnen
Voor mij was Gaviria altijd al de eerste pick. in 2021 3e in puntenklassement en vorig jaar 2e terwijl hij in een ploeg zat zonder echte trein. Toonde dit jaar al wat mooie dingen bij zijn nieuwe ploeg, en ik denk dat hij nu wel een lead-out meekrijgt.
Groves is natuurlijk een aankomend talent maar heeft wat mij betreft nog niet voldoende bewezen voor zijn prijs te rechtvaardigen. Hij won wel een rit in de Vuelta, maar dat hij er bij 3 of 4 sprintetappes er gewoon niet bijzat lijkt vergeten te worden. In de ronde van Catalonië won hij dit jaar 2 etappes, maar dat waren niet de sterkste tegenstanders. En in de eerste rit zat hij er ook niet bij, waar hij toch zou moeten hebben kunnen meesprinten in het peloton.