Ik moet het van me af schrijven. Ik ben vreselijk teleurgesteld in deze editie van de Giro d'Italia. Ik kan er niets aan doen, maar dit is zonder twijfel de meest saaie Giro ooit. Het lijkt erop dat de klassementsmannen gewoonweg niets willen ondernemen, en telkens zien we een of andere nobody uit de vluchtgroep de rit winnen.
Natuurlijk begrijp ik dat niet elke Giro vol zit met spectaculair vuurwerk. Er zijn altijd wel etappes waarin het peloton rustig blijft, vooral in de eerste week. Maar dit jaar lijkt het alsof de klassementsrenners totaal geen interesse hebben om er een show van te maken. Ze blijven gewoon lui rondhangen in het peloton, zonder enige vorm van initiatief.
Wat mis ik de gloriedagen waarin renners als Marco Pantani, Miguel Indurain en Eddy Merckx de Giro domineerden. Die mannen toonden ballen en durfden aan te vallen, zelfs in de meest uitdagende etappes. Maar nu lijken de klassementsrenners bang om ook maar iets te riskeren. Ze zijn alleen maar geobsedeerd door hun plek in het klassement, zonder enige waardering voor het spektakel dat de Giro d'Italia zo legendarisch maakt.
En dan die zogenaamde etappes! Het is bijna niet om aan te zien hoe voorspelbaar het is. De kopgroep krijgt een enorme voorsprong, terwijl het peloton rustig rondtuft. En aan het einde van de etappe halen de klassementsrenners hun schouders op en laten ze de overwinning over aan de vluchters. Waar is het verdomde vuur gebleven? Waar is de concurrentiestrijd?
Ik begrijp dat wielrennen een tactische sport is, maar ik snak naar wat meer spektakel. Ik wil renners zien die alles geven, die aanvallen en risico's nemen, zelfs als ze weten dat ze waarschijnlijk zullen falen. Ik wil de spanning voelen, de emotie van een peloton dat zich vastbijt in een slopende bergetappe, met de klassementsrenners die vechten voor elke verdomde seconde.
Dusja, ik ben teleurgesteld.
Dus ja, ik ben intens teleurgesteld in deze Giro
Ik vond vooral jammer dat Cort besliste van eens punten te pakken in een bergrit. Ale, vooral jammer dat hij op de bus zat dan toch.
Inderdaad redelijk teleurstellend op dat vlak. Het feit dat de helft van de kopmannen uitgevallen zijn, en veel Teams gedecimeerd zijn door ziekte en uitvallers helpt niet natuurlijk. We missen vooral Evenepoel en ook wel Hart. Dat waren volgens mij wel mannen die durven aanvallen. Maar we mogen niet vergeten dat we een fantastisch voorjaar gezien hebben met strijd tussen de groten, en koers van ver voor de meet.
Het sprak vooral boekdelen toen de vluchters 8 min. voorsprong hadden en er iemand van Jayco op kop moest gaan rijden om de voorsprong te verkleinen naar 6 min. Dat in de koninginnenrit terwijl er iemand van Jayco in de kopgroep zat.
Toen die was opgesoupeerd was het terug aan Ineos en steeg de voorsprong terug naar 7 min. Dat was voor mij een beetje de druppel.
Geen reclame voor de koers als je het mij vraagt. Over het algemeen te passief.
Er valt voor alle comments hier wel iets te zeggen. Misschien zijn we de laatste jaren ook wel veel verwend door types pogi, vdp, wva... iemand noemde nog merckx...die de zotste dingen deden. Hoe sterk de renners in deze giro ook zijn, ze zijn niet die uitzonderlijke toppers en dan mogen we wellicht niet hetzelfde verwachten.
Maar hey, we hebben wel Gee en Healy gehad! En Pinot die duidelijk geen vrienden wil overhouden na zijn afzwaaijaar 🙂.
Saai om te kijken idd. Maar je moet niet onderschatten hoe zwaar deze Giro was qua weer. Eerste twee weken waren nagenoeg elke dag uren in de regen en de kou fietsen. Terwijl links en rechts collega renners opgeven. En je heel de tijd in je achterhoofd de zware derde week hebt.
Volgens mij heeft niemand zich ingehouden, en konden e gewoon niet meer opbrengen.
Eén ding is zeker: de TdF wordt alleszins een fantastische strijd met Pogi & Vingego aan de start en nog zoveel meer wereldtoppers zoals WvA en MVdP. Nog een dikke maand en we kunnen weer genieten. De echte die hards van de Wielermanager kunnen overmorgen alweer beginnen puzzelen :)
Ik begrijp het allemaal zeer goed en vond het zelf ook wat saai. Maar kan het ook niet zijn dat klassementsmannen onder Roglic, Almeida en Thomas gewoon simpelweg op hun tandvlees zaten en dat ze maar al te blij waren dat ze nog lang mee konden? Toen Remco weg viel waren er volgens mij ook niet heel veel grote klassementsmannen over... Tzijn geen Pogacars en Vingegaards die er een spektakel van maken. En kvind natuurlijk ook wel dat er heel veel klassementsmannen ondermaats presteerden. Tzijn er ook veel die morgen niet compleet willen wegzakken in het klassement als je die klim ziet... soms moet je ook even denken in de plaats van de coureur zelf e ;)
Wat een saaie Giro, zeg! De klassementsrenners zijn net slakken op een zondagochtend. Geen enkele actie, alleen maar vluchters die de show stelen. Serieus, ik kan beter een schildpadrace kijken. Kom op jongens, gooi wat peper in jullie reet en maak er iets van! Anders kunnen we net zo goed naar verf zien drogen. #GiroGedompeldInSlaap #KlassementsrennersMetPensioen
Eindelijk, iemand die hetzelfde ziet als ik! Deze Giro is een regelrechte ramp. Het lijkt erop dat de klassementsrenners gewoon hun koffie drinken en een dutje doen terwijl ze in het peloton hangen. Geen enkele ambitie, geen enkel verlangen om te presteren. En wat krijgen we in plaats daarvan? De zoveelste onbekende renner uit de vluchtgroep die ongestoord naar de overwinning rijdt. Serieus, het is zo voorspelbaar dat het gewoonweg triest is. Ik had gehoopt op wat vuurwerk, wat rivaliteit, maar in plaats daarvan worden we getrakteerd op een slaapverwekkende vertoning. Het is hoog tijd dat de klassementsmannen wakker worden en laten zien waarom ze als favorieten worden beschouwd. Anders kunnen ze net zo goed thuisblijven en de Giro op tv bekijken, net als wij
Zo mooi profiel
En weer maar laatstste 2 km knallen..
Maar goed,
Gee de plus en arensnman verdiennen vandaag weer goud.