Ik zie hier regelmatig opmerkingen en twijfels passeren over de beperkte kansen van Merlier (omdat bijna geen enkele etappe 100% vlak is). Voor Jakobsen zijn de hoogtemeters een serieus probleem, maar denken jullie echt dat Merlier geen heuvel kan overleven en hierdoor minder punten zal opleveren dan bv. een Kooij en Milan?
En wat doen jullie met Groves? Als hij 100% fit is, lijkt hij me een no-brainer op dit parcours. Maar houdt zijn knie het vol?... Is hij het risico waard?
Wie nemen jullie?
Merlier
Groves
Merlier én Groves
Geen van beide
Merlier kan toch echt wel in rit 4,5 en 6 sprinten, en dan is hij altijd de topfavoriet..kan toch wel beter bergop dan fabio.
Ik heb nu niet de tireno gevolgd maar zie dat hij in rit 2 2de werd en in al de andere ritten buiten de top 100 viel (behalve rit 3, 87ste). In rit 7 gaf hij zelfs op terwijl het een sprintetappe was maar met behoorlijk wat beklimmingen in het begin. Hier won Milan, net zoals Bauhaus won in rit 3 en Milan 2de werd in die rit. Mijn visie is onduidelijk. Iemand die meer uitleg kan geven hierover?
Merlier en bergen zijn bepaald geen vrienden, dat klopt. Nu, zoveel historische rittenkoersen (die langer dan een week duren) heeft hij nog niet gereden. 1x giro halfweg afgestapt, tour niet uitgereden toen met het idiote plan om 2 topsprinters om de beurt hun kans te geven, en 1x de vuelta uitgereden.
Verder zal veel afhangen van hoe de finales gereden worden in de ritten waar in de laatste km's nog zo'n puist ligt.
Samengevat: er gaan veel mensen gefrustreerd zijn over Merlier denk ik, of hij nu wel of niet in hun team staat.
Mijn visie: als hij afstapt kan je, behalve Pogacar en Kooij, eender welke renner 1 op 1 transfereren.
Als je naar Merlier zijn historische resultaten in rittenkoersen met bergen kijkt dan zie je dat hij altijd sterk is in de eerste week maar nadien ofwel opgeeft of bij de laatsten eindigt. In deze Giro is Rit 3 dus ideaal voor hem. Rit 4 en 5 worden waarschijnlijk ook een sprint maar daar zijn de lange aanloop bergop (4) en steile klim (5) waarschijnlijk genoeg om hem te doen lossen. Rit 11 hetzelfde verhaal. Rit 13, 18 en 21 kan je je al beginnen afvragen of hij er dan nog bij gaat zijn.
Ik twijfelde eigenlijk niet om hem mee te nemen maar nu ik het eens nader bekeken heb is het inderdaad een twijfelgeval... 9m voor iemand die eigenlijk niet zo heel veel kansen zal hebben en nog maar amper grote rondes heeft uitgereden.
En Groves heeft nog maar amper resultaten verzameld dit jaar dus de vorm is er voorlopig nog niet geweest