Is het verstandig om een volledig team te vullen sprinters? Er zijn in totaal 8 sprint etapppes, waarbij we weten dat de top10uit goede sprinters zal bestaan. De 12 renners uit je ploeg maken dus goede kans om in 8 ritten veel punten te rapen. Vluchters/kapers zijn moeilijk in te schatten en Roglic/Pogacar kunnen zonder ritoverwinning de tour winnen, maar zijn ze dan wel hun 12M waard?
Als je de transfers spaart kan je ze alle 3 inzetten op het einde de winnnaars van de klassementen te kopen (de groene heb je wss al) en ben je van die punten ook zeker.
In mijn ploeg heb ik geen enkele rassprinter. Doen ook niet mee voor het eindklassement. Ik kies liever voor een WVA, MVDP die ook een sprint kunnen winnen tegen de toppers.
Pogacar had vorig jaar 8 top 10 plaatsen, waarvan 3 overwinningen, Roglic 6 top 10 plaatsen, 1 overwinning. Dus los van hun eindklasseringen gaan die gewoon ook vaak voor de ritoverwinning en halen die veel punten binnen. Bovendien ga je 3 heel dure sprinters moeten verkopen om aan genoeg budget te geraken voor de klassementskleppers. 3 renners die mogelijk nog kunnen scoren in Parijs.
Als je de grote twee favorieten aanvult met sprinters, kan ik nog wel ergens inkomen.
8 van de 21 ritten. Wat dus wil zeggen dat je in pakweg 10 andere ritten misschien nauwelijks punten gaat scoren?
Roglic/Pogacar kunnen idd zonder ritoverwinning de tour winnen, maar gaan er toch vaak dicht bij zijn en ook punten pakken. Het zijn ook geen pannekoeken als het op een sprint aankomt ook (van een uitgedunde groep).
Ik vind het zeer risicovol.