Een echte aanrader voor alle wielerliefhebbers, gebaseerd op de Sporza Tourmanager.
Sinds de Vuelta van vorig jaar maken we elke grote ronde een draft. Elke renner kan dus maar één keer gekozen worden. De puntentelling is quasi dezelfde als die bij Sporza, enkel werken we niet met kopmannen per dag.
Er worden 10 renners gekozen, met achteraf nog 5 renners voor de bank. Renners mogen slechts van de bank komen als één van de eerste 10 renners om wat voor reden dan ook niet meer start in de rit. Welke renner er van de bank komt is vrij te kiezen.
Hier onze ploegen van deze Tour:
Met behulp van een randomizer wordt gekozen in welke volgorde we renners mogen kiezen. We hanteren steeds een slang-beweging. Brian mocht dus na Van der Poel ook meteen een tweede keuze doen (vraag me niet waarom dit Castroviejo was). Nadien heeft dus ook Jolan na Bardet meteen Ewan gekozen, enzoverder.
Voor de geïnteresseerden hier de voorlopige punten. Net zoals bij Sporza komen er dus ook nog de punten bij voor de verschillende eindklassementen. De eindoverwinning zal dus allicht gaan naar Max of Jolan.
Zoals je aan de punten kan zien heb ik voorlopig heel veel te danken aan Van Aert, ben ik erg teleurgesteld door renners als Mohoric, Caruso, Küng, Schachmann en Martinez. En voornamelijk gefrustreerd door Jungels en Matthews op mijn bank. Verder opmerkelijk hoe laat Thomas pas gekozen werd, al is het achteraf makkelijk praten natuurlijk. Bij de Giro zat Hindley bijvoorbeeld in mijn ploeg en was hij pas mijn 5e keuze.
Mijn grootste vraag was tijdens deze Tour vooral of de persoon met Pogacar in zijn team (de persoon die als eerste mocht kiezen dus) niet gewoon makkelijk ging winnen. Gelukkig blijkt nu dat het toch niet zo eenvoudig zal zijn.
Meer dan een spreadsheet, een beetje tijd te veel om de punten op te tellen en een paar wielergekke vrienden heb je niet nodig dus. En eerlijk gezegd vind ik deze manier steeds leuker dan de gewone wielermanager.
Hopelijk heb ik bij deze meer mensen aangezet om bijvoorbeeld de komende Vuelta te draften.
Veel plezier!
Useful information
Unreal
Leuk spel, wil je jouw files niet delen zodat andere er ook van kunnen profiteren?
Dergelijke fantasygames met een draftsysteem altijd leuk, maar wel veel werk als je het zelf moet doen. Bij de Amerikaanse sporten wordt dit aangeboden door verschillende sites, is er voor de koers ook zo iets?