Wat denken jullie van etappe 1&2?
Ik zie etappe 1 wel echt als een klassements dag +de beste puncheurs
Etappe 2 zou ik zelf niet weten echt weten, wordt dit een sprint met een uitgedund peloton met goed sprintende klimmers Pedersen en Philipsen..), Wordt het een groep van rond de 35 man die gaat sprinten voor de overwinning? En wie vervolledigd de top 10 dan?
Of pakt iemand de gele trui in etappe 1 die hem niet meer moet hebben en blijft een sterke groep vluchters vooruit (deze kans acht ik wel klein)
Zoals ik het zie,
Etappe 1: Aanval op de Côte De Pike door punchers, maar aangezien het eerste etappe is en iedereen nerveus en gedreven is zullen er wel veel mee zijn. Na deze klim is het nog een stuk oplopend en dan vlakke aankomst. Kans zit er zeker in dat er daar nog aangevallen word op het oplopende deel uit peloton voor solo overwinning en geel. Dit hangt af van hoe groot het peloton nog is.
Op dit moment met huidige vorm zie ik de klassementsmannen (uiteraard) mee zijn, en dan voor etappe winst Van Aert*, Van Der Poel, Bilbao, Alaphilippe, Ciccone, Pidcock, Madouas, Powless, Van Gils.
*Bij Wout is er wat twijfel, hij oogt niet in topvorm zoals vorig jaar en zou ik als eerste schrappen in deze lijst op dit moment.
Etappe 2:
De Jaizkibel niet onderschatten, als er hard gereden word gaan er veel sneuvelen. Maar een aanval die stand houdt tot het einde lijkt mij onwaarschijnlijk. nog 17km vlak na deze klim en er zal een jagend peloton zijn ongeacht van wie er aanvalt.
De vraag is of dit te zwaar is voor Van Aert, Van Der Poel of Pedersen, vermoedelijk wel. Als ze in peloton erover geraken zijn zij topfavoriet maar dit hangt af van hoe hard het peloton rijdt en welke ploegen deze mannen eraf willen.
Het lijkt logisch dat de gene die etappe 1 wint in geel blijft tot etappe 5 misschien zelfs tot etappe 9. De sprinters die in etappe 2-3-4 winnen lijken mij te veel seconden achter te lopen om met bonificaties geel te pakken. (Misschien Wout of VDP maar onwaarschijnlijk). In geval dat Pogacar of Vingegaard geel pakt en deze wilt afgeven, kan dit pas vanaf etappe 5.
Het komt er dus op neer om de eerste gele trui juist te hebben want dit gaat veel punten opleveren (5 dagen geel = 1 etappe winst), het is wel echt gokken want er zijn veel kandidaten. Op het eerste zicht leek VDP mij een van de grootste kandidaten om deze eerste dagen geel te dragen. Verder Alaphilippe, Skjelmose, Madouas en Bilbao zie ik ook wel als kandidaat voor geel.
Eindconclusie: moeilijk