Etappe 17 ziet er een ontzettend lastige etappe uit om binnen tijdslimiet te eindigen voor renners als Jakobsen, Groenewegen en Cav. Klimmen tot 2300 meter hoogte op de col de la loze is verre van een sinecure, weliswaar met een kleine afdaling nadien. Speelt dit bij jullie mee om bepaalde sprinters wel of niet te nemen, aangezien er sowieso al vrij geringe kansen zijn voor de pure sprinters?
top of page
Ga naar je live website om dit te zien werken.
Bewerkt: 15 jun. 2023
OTL etappe 17
OTL etappe 17
10 opmerkingen
Opmerkingen (10)
bottom of page
In het geval van een zware bergetappe zoals Etappe 17, waarbij er een aanzienlijke hoogte wordt bereikt en de sprintkansen voor pure sprinters gering zijn, kan het voor teams een overweging zijn om geen pure sprinters op te nemen in hun selectie voor die etappe. In plaats daarvan kunnen ze ervoor kiezen om renners met betere klimcapaciteiten te selecteren, die beter in staat zijn om de uitdagingen van de etappe aan te gaan en mogelijk een rol kunnen spelen in de bergtrui, de kopgroep, of de algemene klassementen. Uiteindelijk wordt de beslissing om sprinters wel of niet op te nemen in de selectie van een team bepaald door een combinatie van factoren, waaronder de verwachte moeilijkheidsgraad van de etappe, de doelen van het team, de beschikbaarheid en vorm van de renners, en de tactische benadering van de ploegleiding.
Meestal komt er echt niemand buiten OTL dus ik zou je er geen zorgen over maken
De sprinters hebben normaal gezien ploegmaten genoeg om ervoor te zorgen dat ze binnen tijd aankomen, ik zie enkel de renners die al verzwakt zijn door valpartijen, ziekte, etc... OTL finishen en dat valt niet te voorspellen, dus ik ga hier geen rekening mee houden.
Er zijn wat mij betreft meerdere scenario's. De kans op OTL is klein (maar niet onbestaande). Maar je zag bijvoorbeeld vorig jaar dat Jakobsen zich uiteentrok op de Granon, maar daarna zo kapot zat, dat hij amper nog aan sprinten toe kwam. Idem voor Ewan.
Rit 18 kan dan ook een mooie kans zijn voor wat hardrijders om het peloton voor te blijven wanneer de sprintploegen hun wondes likken. Ook een succesvolle late uitval is niet uitgesloten. Het koersverloop vorig jaar daags na de etappe naar Alpe D'Huez kan zomaar eens een kopie worden in rit 18.
Dat maakt de sterke sprinters als WVA, Philipsen, Pedersen, Girmay, eventueel Wright, van Poppel en Kristoff des te interessanter voor mij deze tour.
De overige sprinters:
- Jakobsen: zou altijd top 3 moeten kunnen rijden in vlakke etappes. Plus is dat hij altijd blijft proberen uitrijden.
- Groenewegen: in goede vorm denk ik, heeft ook volle ploeg voor hem rijden.
- Bennett: ik vind hem niet overtuigend momenteel, maar kan een goede optie zijn
- Ewan: zal voor rit 18 al wel gevallen zijn. Doordat hij vaak laat lopen sowieso niet interessant
- Cav: sprintte toch redelijk vlot naar winst in de Giro na de 'zware' tripel bergritten
De eerste 3 hebben ook de 3 beste lead-outs van de sprintploegen wat hen ook iets interessanter maakt.
Ik veronderstel dat ik wss al voor sterke sprinters ga philipsen,pedersen,wva en girmay. Dan zal er geen budget meer zijn voor die echte sprinters+ die liggen er sowieso al uit bij mij na etappe 11
Ik ga hier geen rekening mee houden. De sprinter die buiten tijd aan komt kan je heel gemakkelijk wisselen dan voor een klassement man.
De col de la loze heeft in het verleden al bewezen een taaie klant te zijn als het aankomt op binnen tijdslimiet eindigen voor zwaarlijvigere types. Daar etappes 18,19 en 21 mogelijk tot waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk massasprints opleveren, is dit dus zeker een belangrijke kwestie. Persoonlijk dunkt het me dat een Jakobsen hier niet tijdig genoeg binnenkomt, tevens omdat hij vorig jaar zijn tenen al stevig moest uitkuisen om binnen tijd aan te komen op een beklimming op lagere hoogte. Een groenewegen en een cav geef ik een luttele kans meer, maar ook deze 2 lijken me niet binnen tijd aan te kunnen komen.