Ik maak mij een serieuze bedenking bij de algemene keuze om maar 2-3 sprinters te nemen.
In alle voorgaande edities is gebleken dat een gebalanceerd team met toch enkele sprinters voor veel punten kan zorgen.
Ik zie ongeveer 6-7 sprints in deze tour en dat is ongeveer 1/3 van de etappes.
In de eerste week zijn er ook al 3 sprintritten, dus het idee dat je ze enkel neemt voor de laatste week is ook een vreemde uitspraak.
Te meer omdat ook de waardeverhoudingen voor het klassement echt wel bedenkelijk zijn buiten Pogi en Vinni lijkt het me beter dan de sprinters te transfereren voor klassementsmannen die het zeker goed doen.
Ofwel zijn jullie hier met tonnen zand aan het strooien?
Klassement zal wel altijd meer doorwegen qua punten, maar je hebt zeker een punt om toch te overwegen een (sterke) sprinter extra mee te nemen. Voorlopig heb ik er ook maar 3 en daarbij nog een goedkope sprinter; dus 3,5 laat ons zeggen.
Vorig jaar waren er niet zo veel kansen voor de sprinters en had ik er ook maar 3, dat was toen uiteindelijk voldoende.
Dit jaar is het parcours misschien wel wat atypisch. Gele trui voor sprinters is sowieso uitgesloten (wel mogelijk voor VDP of Flip) en er zijn voor de rappe mannen vooral in de eerste week 3-4 kansen en dan pas de laatste week ook 2 of 3. Natuurlijk de laatste week hangt het af hoe de sprinters( en hun leadouts) over de bergen zijn geraakt, dus dat blijft altijd onzekerder dat we daar massasprinten gaan krijgen.
Ik wacht nog de volledige startlijsten af om uiteindelijk misschien toch nog een (wellicht) goedkope sprinter toe te voegen.
Ik ga zelf nog eens goed naar het parcours kijken en inderdaad een beslissing maken van meer sprinters mee te nemen.