Na al die RMT's en gepuzzel aan onze ploeg, zal iedereen ongeveer wel zijn team klaar hebben(op 2 of 3 renners na wellicht).
Om toch maar eens iets anders te doen, (we kunnen niet terug over frikandellen beginnen😀), had ik gedacht dat we ons team tijdens de Tour een soort ranking in het peloton zouden kunnen meegeven.
Ik leg uit.
Er rijden dit jaar 22 ploegen mee met 8 renners, totaal dus 176 renners.
Er zullen wellicht in totaal ongeveer 65000 teams ingeschreven zijn tegen morgenmiddag (momenteel zitten we aan 55600).
Dit wil zeggen dat als we de volledige Sporza Tourmanagercompetitie vergelijken met het peloton van 176 renners, dat we onze positie van ons team in het klassement moeten delen door een factor 370 ongeveer (deze factor zal afhangen van totaal aantal ploegen) om te kunnen bepalen hoeveelste we zouden rijden met ons team(stel dit voor als renner)in het klassement van het peloton van de Tour.
Voorbeeld om deze (rare, moeilijke) uitleg te verduidelijken:
Je staat met jouw wielermanagerteam op de eerste rustdag in het totaalklassement op plek 8350; als je deze positie deelt door de factor 370 kom je op 22,5 uit, laat ons afronden naar boven op plaats 23 als renner in het gehele peloton.
Kom je op het einde van de Tour bijvoorbeeld uit op plek 1070 in het eindklassement, dan ben je als renner (gedeeld door 370) op het podium geeindigd als derde van het totale peloton van 176 startende coureurs.
Deze term (WMPIP) zouden we ook in dit Forum tijdens de Tour bijvoorbeeld kunnen gebruiken om aan te tonen waar we staan in het klassement, dan klinkt het toch veel leuker om te zeggen dat je bijvoorbeeld WMPIP op plaats 14 staat, dan te moeten zeggen dat je ergens rond 5000 staat. Zo kan je ook jouw persoonlijke doelen een beetje mooier leggen: vb. ik zou graag met mijn team (WMPIP=als renner bekeken) dit jaar in de Top 10 eindigen op het einde.(dwz normaal op een plaats tussen 3330 en 3700)
Conclusie: Ik had vandaag nog wat tijd over en had geen zin om nog verder te puzzelen of te RMT-en, daarom gedacht op een ludieke manier misschien iets te introduceren. Ik zou zeggen, doe ermee wat jullie willen, maar misschien toch een ideetje/gedacht?
Blijkbaar waren er zaterdagmiddag om 12u55 exact 78224 teams ingeschreven voor de Tourmanager, de rest zijn laatkomers (o.a. ploegen voor dagklassementen) en behoren dus niet tot ons 'peloton'. Om de PIP (Position in Peloton) te berekenen van ons eigen team, zullen we dus de ganse Tour lang onze effectieve positie van ons team moeten delen door de volgende factor namelijk 78224:176 renners=444,45.
Laat ons dat gemakkelijkheidshalve afronden op een makkelijk te onthouden factor 444!
Ik sta momenteel op plaats 13638 in klassement (zonder de Yatesbrothers..), dus gedeeld door 444 maakt dan PIP-score 31 (naar boven afgerond) dus de 31 ste renner van peloton op dit moment. Toevallig op dit moment staat Thibaut Pinot op plek 31.
De weg naar de Top 10 is nog lang, maar de echte bergen en ook de vlakke etappes/sprints komen er nog aan!
Wauw, wat een idee!
Prachtig idee.
Mooi idee.
Leuk!