Ik schrok van de podcast van Radio Stelvio vgisteren waarin Alex Colman het blikje over de grijze zone van medicatie en pijnstillers opentrekt.
De geprepareerde buisjes en het gebruik van paracetamol, Ibuprofen (deze ontstekingsremmer met mogelijks later hartschade na je carrière bij dit absurde gebruik) enz in de (toegelaten) middelen.
De meesten zitten er blijkbaar aan volgens dit verslag van Alex Colman, hij zegt te weigeren gezien schoonvader apotheker en mogelijke schade later, enz en wat echt walgelijk is is de getuigenis uit het peloton over sommige wielrenners die niet mogen weten wat hen in de "pakketjes" ea "buisjes" toegediend wordt in het peloton, namen worden genoemd en hoe het afliep.
Het gaat nog verder, wil je een minder iemand uit de ploeg, voor gelijk welke reden, wel dan kan je hem flikken vanuit de ploeg.
Pfff ik dacht dat we in een beter peloton waren maar daar "gaat iets rond" volgens de getuigenissen.
Cafeïne of Cafiaspirie gebuikt men zoals bekend om vermoeidheid tegen te gaan, Cafiaspirie is een combinatie van van aspirine en cafeïne, die samen werken om pijn te verminderen en prestaties te verbeteren. Ook bij dit eenvoudig product kan te veel later risico's geven. In een sterke koffie zit ongeveer 60 milligram cafeïne, meeste renners, hij incluis, zitten via de (toelaten) bevoorrading aan 600 milligram tijdens een rit. Mathieu slaagt er in 1 gram in een rit te nemen, das 16 koppen koffie, toegelaten, ja.
Maar probeer hetzelf eens...
Ik val van mijn stoel als ik dat allemaal hoor
Vervolgens, nog straffer, zijn getuigenis over de pilletjes met als actieve stof nitroglycerine onder de tong net voor de finale. Hij vermeldde niet welke naam maar (ik zit in de pharma voor een Zwitsers bedrijf) het gaat me vermoed ik over Nitrostat, dat neemt men vaak onder de tong bij hartpatienten voor een snelle verlichting, bij wielrenners heb je gelijk een verwijding van de bloedvaten, hetgeen de bloedtoevoer naar het hart verbetert.
Nitro is niet specifiek verboden in de wielersport, maar het gebruik ervan kan onder bepaalde omstandigheden gecontroleerd worden. Het middel zelf staat niet op de WADA of UCI lijst, maar als het wordt gebruikt om prestaties te verbeteren in plaats van voor medische noodzaak, kan het problemen opleveren. Renners ea die nitroglycerine gebruiken om medische redenen moeten een TUE uitzondering (Therapeutic Use Exemption) aanvragen om het legaal te kunnen gebruiken tijdens wedstrijden.
Hebben die daar niet toevallig een goede ploegarts op hoog niveau of een goede huisarts op lager niveau.
De grijze zone, neig op het randje dit. Topsport is sowieso niet gezond.
Ik vind het allemaal nogal veel.
A Colman volledig negeren in deze?
Voor wie de uitzending wil horen: Radio Stelvio, uitzending van gisteren.
Verschiet je hier van?
De prestaties die de renners leveren zijn gewoon niet normaal. Als je vergelijkt met de goed getrainde wielertoeristen (en daar zijn ook freaks bij - ok talent en trainingsduur en opvolging ...) is het verschil dermate hoog dat dit gewoon niet geloofwaardig is. Bergetappes met gemiddelden boven de 40 per uur zijn niet op boterhammen met choco en een banaan te behalen he ...
Maar iedereen doet t, dus de waardeverhoudingen zijn nog steeds dezelfde imo. Het is hun eigen keuze om zo met hun gezondheid te spelen.
Bedankt om dit te delen, ik ga zeker luisteren. Astma is zo'n andere waar ze de meerderheid van de topsporters zogezegd patient is zodat ze de medicatie mogen nemen.