De meest voorkomende strategie in dit spel, is sprinters omruilen voor klassementsmannen of goed presterende klimmers naarmate de ronde vordert. De sprintkansen zijn hier wel beduidend minder dan in de andere grote rondes, waardoor de verdeling wat anders zal liggen.
Een sprinter minder nemen, allemaal goed en wel, maar hoeveel spendeer je dan nog aan de sprinters die je wel neemt? Met een beperkt sprintersveld zullen de mindere goden normaal gezien hogere plekken bekleden, dus loont het dan nog wel om zoveel miljoenen in de sprinters te pompen? Voorafgaand wil ook wel zeggen dat ik me bewust ben van de intrinsieke kwaliteiten van de renners die ik ga opnoemen.
Loont het dan nog om een Groves te nemen voor 7mil, als je ook een Bittner, Canal kan krijgen voor 3mil elks, of een Marit en Aberasturi voor 4mil. Die laatsten kunnen in principe ook telkens top 10 rijden. Als je dan naast Van Aert voor Strong kiest als duurste sprinter, ga je dan niet meer budget vrijhouden voor renners die bij meer ritten punten kunnen nemen?
Uiteraard moet je ook overwegen dat Groves het puntenklassement kan aanvoeren en zo extra punten kan scoren.
Wat denken jullie hierover?
stel Groves rijdt 3x 3de -> +-29ppm
stel Aberasturi rijdt 3x 7de -> 22 ppm
Stel dat jij dan Tiberi neemt ipv Zana met die extra 3M, dan moet Tiberi in dit geval meer dan 21 pnt + verschil in bonuspunten tssn Groves en Aberasturi verdienen tov Zana. In dat geval is het de moeite om Groves niet te nemen. Maar dezelfde redenering trekt natuurlijk door naar heel je ploeg tov de ploeg van iemand die hem wel neemt. Geen idee of dat duidelijk verwoord is :D