Je hebt altijd een beetje geluk nodig. Narvaez in de Giro, Abrahamsen nu, .... Je bent geen idioot als je hen opstelt maar evenmin ben je er één als je ze niet meeneemt. Dat ze zo beslissend zijn de eerste dagen is een meevaller. Wint Pedersen of Philipsen de 3e rit dan was hij toen groen al kwijt geweest. Dat hij het uiteindelijk 3 dagen met groen (dat zijn voor mij vooral de bonuspunten) doet, is een dikke meevaller. Maar ik denk dat hij naarmate de Tour vordert wel minder bepalend gaat zijn in einduitslag. Er gaan nog mannen opstaan die gaan lopen met sterke dagnoteringen en die voor bergtrui gaan. Die gaan aan het einde vd rit mss zelfs nog meer opbrengen dan Abrahamsen.
Sprinter is moeilijk want neem je er dan een voor nog een rit of 4 en wie is er standaard top vijf die je nog niet hebt.. dan lijkt me een klassementsman het best... ik heb een op het oog
Die tool houdt momenteel vooral rekening met prestaties in rittenkoersen, eendagskoersen in minder mate. In rittenkoersen scoorde Burgaudeau en WaerenSkjold beter, Abrahamsen stond pas op 3 of 4 dacht ik. Als je gewoon domweg de UCI punten zou nemen dan zou iedereen ook mvdp nemen, wat uiteraard ook niet het geval is vermoed ik? Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk praten, en eigenlijk had iedereen wel verwacht dat Abrahamsen eens hoog ging eindigen in een rit, maar die 100 bonuspunten die hij ondertussen heeft is toch vooral geluk hebben lijkt mij of zag jij dit ook al allemaal op voorhand adhv de UCI punten?
Maar zoals ik die tool na de giro ook wat herbekeken heb zal ik dit na de tdf ook eens moeten analyseren waar ik wat kan verbeteren, of gewoon concluderen dat je af en toe ook eens tegen de tool moet ingaan en enkele renners op gevoel kiezen desondanks dat de statistiek dit niet 100% weerspiegelt (natuurlijk is Abrahamsen mij ook al langer opgevallen dit jaar).
Was maar een vraag uit nieuwsgierigheid hoor. Ik neem zelf ook ééndagskoersen mee en dan kwamen Abrahamsen en Waerenskjold er ongeveer gelijk uit, en ben dan op gevoel (en wegens lead-out duties voor Waerenskjold) voor Abrahamsen gegaan. En natuurlijk is dat veel geluk hebben, maar kan kan ik de bal ook terugkaatsen; als Waerenskjold nu de man van 100 punten zou zijn geweest, zou het dan volledig dankzij de verdienste van de tool zijn?Uiteindelijk is het allemaal gokken zolang je zelf koersen selecteert waarvan je denkt dat ze voorspellend vermogen hebben. Wat je eigenlijk zou moeten doen is een sterk voorspellend algoritme bouwen dat de afgelopen decennia aan data meeneemt en dan honderduizenden simulaties uitvoeren aan de hand van de voorspelde winstkansen voor de komende koersen om de geschatte gewonnen punten te bepalen. Maar als je dat goed kan (als het al mogelijk is), dan zou ik zo'n algoritme niet verspillen aan een sporza tourmanager 😃
Nee hoor over dat Waerenskjold verhaal die tool is gewoon om snel mijn huiswerk gemaakt te krijgen zodat ik geen tijd op PCS moet verspillen (ik heb een hekel aan 'bandwerk' en ik heb te weinig tijd om elke koers te bekijken zodat ik alles gewoon weet zonder PCS). Ik heb dan ook iets gebouwd om automatisch een ploeg te genereren maar ik ben nu experimenteel aan het uitmaken of dat dit zinvol is om dit zo te doen (vandaar dat ik nu 2 ploegen heb). Dit zou mij ook moeten helpen om rationele keuzes te maken in het geval dat de onderlinge verschillen groot zouden zijn, maar in die 3M categorie (4M overigens ook) zijn de verschillen vrij klein dus dan blijft het natuurlijk deels gokken.
Zoals ik het nu zie kan ik die automatische generatie best niet gebruiken maar kan ik dit wel gebruiken als maatstaf of dat een startploeg al dan niet goed zou kunnen zijn (percentage van de statistisch perfecte score), als ik dan zie dat mijn ploeg een belabberd percentage heeft dan kan ik beter nog wat verder puzzelen, maar je kan eigenlijk duizenden ploegen samenstellen die benaderend even sterk zijn als startploeg dus zolang je maar één van die hebt is al goed genoeg om het te wagen, om dan nog steeds een kleine kans te hebben op een monsteruitslag 😅.
Je hebt altijd een beetje geluk nodig. Narvaez in de Giro, Abrahamsen nu, .... Je bent geen idioot als je hen opstelt maar evenmin ben je er één als je ze niet meeneemt. Dat ze zo beslissend zijn de eerste dagen is een meevaller. Wint Pedersen of Philipsen de 3e rit dan was hij toen groen al kwijt geweest. Dat hij het uiteindelijk 3 dagen met groen (dat zijn voor mij vooral de bonuspunten) doet, is een dikke meevaller. Maar ik denk dat hij naarmate de Tour vordert wel minder bepalend gaat zijn in einduitslag. Er gaan nog mannen opstaan die gaan lopen met sterke dagnoteringen en die voor bergtrui gaan. Die gaan aan het einde vd rit mss zelfs nog meer opbrengen dan Abrahamsen.
Ik neem ak renner
Sprinter is moeilijk want neem je er dan een voor nog een rit of 4 en wie is er standaard top vijf die je nog niet hebt.. dan lijkt me een klassementsman het best... ik heb een op het oog
Ik neem een klassementman indien Petersen uitvalt,keuze is al gemaakt. Maar tijd genoeg om hem in te brengen.
Heeft geen breuken of dergelijke, dus zal wel meevallen.
In dat geval heb je drie opties... Afwachten, een nieuwe sprinter brengen of al een klassementsman inzetten. Wat het beste is: only time will tell...
WVA