Momenteel zijn met zekerheid Laporte, Van Baarle en Jorgenson op hoogtestage in Tenerife. Mogelijk zijn er nog mannen daar maar gemakshalve beperk ik me tot de klassiekers. Het effect van een hoogtestage is 4-6 weken waarin ze op hun best zullen zijn door het effect van een hoogtestage. Die 4-6 weken zijn toevallig ook een belangrijk deel van hun programma's: ze rijden alle 3 openingsweekend en nadien doen ze elk iets anders, Laporte Strade, Jorgenson naar Paris-Nice en Van Baarle gaat naar de Tirreno. RVV is ongeveer 5 weken na de Omloop, RVV zelfs 6. Tegen dan zou het effect van de hoogtestage dus al bijna uitgewerkt kunnen zijn. Het blijven uiteraard nog steeds topcoureurs maar de marginal gains kunnen het verschil maken.
Van Van Aert is wel al even geweten dat hij niet deelneemt aan Strade, Tirreno, Nice, Sanremo etc omdat hij tussen Kuurne en E3 op hoogtestage wil gaan. Op die manier is hij zeker dat hij de voordelen van een hoogtestage kan benutten in zijn grote doelen: RVV & Roubaix. Ook Bennoot en Tratnik zitten met een gat in hun programma dus zullen zij WVA vermoedelijk vergezellen in Tenerife. Op deze manier zullen deze 3 op hun best zijn in de klassiekers.
Zit je dus met dilemma's over wie je moet nemen? Mijn conclusie is dat Jorgenson, Laporte en Van Baarle top zullen zijn in het openingsweekend. Daarnaast is Tratnik volgens mij echt wel een man om in de gaten te houden, hij zal enorm sterk zijn tussen E3 en RVV. De rest zal uiteraard ook prima zijn maar de effecten van hun hoogtestage zullen op dat moment toch al aan het minderen zijn.
Als referentie, volgens mij zijn alle Jumbo's op hoogtestage geweest tot vlak voor de Omloop vorig jaar. Als je dan kijkt naar hun dominatie als team in het begin van de klassiekers tegenover E3, RVV en Roubaix was het vorig jaar toch allemaal al wat geminderd (WVA buiten beschouwing gelaten).
Hoogtestages hebben voor iedereen een ander effect. Ik denk dat je je er best niet teveel zorgen over maakt en de performance coaches van visma hun werk laat doen. Zij weten wat het beste is voor renners en alleen zij. Ga der maar van uit dat ze al miljoenen aan R&D hebben gespendeerd om ervoor te zorgen dat hun toppers top zijn voor de belangrijke koersen
Laporte won gent wevelgem en dwars door vlaanderen ? Dvb had pech en benoot was van goudwaarde dus?