Leuk spelletje die wielermanager maar het feit dat alles voorgekauwd wordt door Leadout zorgt bij mij wel voor een domper.
Reeds jaren speel ik mee, en heb er veel extra plezier mee beleefd, tijdens het kijken naar de koersen.
Wat me echter vaker en vaker tegen de borst stoot is het voortijdig uitbrengen van andermans wielermanagersteams, het publiceren van lijstjes met rennersprogramma's en godbeterd de beste 2 en 3 miljoentjesrenners.
Met al deze info worden de lijstjes eenheidssoep, copy's van elkaar. Bij wijze van spreken kan een 4jarige, die nog nooit een koers zag, een team bij insturen die sterk zal gelijken op dat van een ervaren wielermanager, gewoon door door die lijsten te gaan.
Bref... Het plezier is wat aan het wegebben bij mij!
Je haalt overal wat info, (krant, podcast allerhande, PCS van dit en vorig jaar, startlijsten voor zover bekend,...). Ik heb hier maar uitgekomen nadat ik mijn ploeg had ingediend. Uiteindelijk moet je toch zelf keuzes maken want er worden te veel namen genoemd en namen die niet te combineren zijn qua budget. Wegens omstandigheden heb ik nu wat tijd over en heb me geamuseerd om met al die info voor de 18 wedstrijden een top 25 te 'voorspellen' om zo puntentotalen per renner te bekomen en daarop de keuzes te baseren. Om rekening te houden met fouten en uit te middelen hiervoor reken ik geen bonuspunten in. Ik hoop zo op 3263 punten. Voor elke wedstrijd heb ik al 12 renners geselecteerd - op voorwaarde dat ze rijden. Al mijn transfers al bepaald, zonder pech voor de bewuste renners.
Voor de eerste 2 wedstrijden had ik op 411 gerekend. Ik zit nu op 379 met jammer genoeg wel 18 buspunten. Met de juiste renners in de bus was het 397 geweest dus maar 3.5% foutenmarge. Nu 8% fout. Voor Le Samyn geef ik me 106. Benieuwd wat het wordt. Heel die voorspelling maakt het spelletje nog wat boeiender.
Ik moet nu eerlijk zeggen dat ik in de podcast niet veel nieuws gehoord heb... Natuurlijk waren we hier op het forum ook al even bezig en waren de zogenaamde "pareltjes" uiteindelijk al genoemd.
Op een forum ben je er dan ook om gedachten en meningen uit te wisselen en de een draagt meer bij dan de ander en er zullen altijd profiteurs zijn die niets bijdragen en gewoon komen spieken. Uiteindelijk doe ik dat op een ander forum ook. (Gewoon lezen zonder iets bij te dragen).
Ben ik daar wijzer uit geworden? Tchoja: je pikt altijd iets op, maar als je het wielrennen volgt ken je de meeste namen wel of doen ze wel een belletje rinkelen. Uiteindelijk kan je aan scorebord journalistiek gaan doen en gans pcs gaan analyseren ook.
We leven nu eenmaal in een tijd waar heel veel info voorhanden is online. Je kan er je profijt mee doen, maar je kan ook in de val lopen van fake info (zoals de berichten van Arvid de Kleijn).
Sowieso lijkt een team van een ander kopiëren om hoge ogen mee te gooien me een belachelijk idee. Je mist het plezier (en de stress :p ) van het puzzelen en uiteindelijk ga je toch geen voldoening halen daaruit.
Je kan trouwens nog alle goeie namen hebben of de juiste analyses volgen, maar uiteindelijk blijft het ook een deeltje geluk, want ik denk niet dat de intrinsieke waardes van de renners en de vorm van de dag bekend zijn. Valpartijen en mechanische pech komen ook soms voor en dat kan de ene keer in je voordeel zijn en de andere keer (meestal ;) ) in je nadeel.
Dat is juist de bedoeling van dit forum om info te geven aan degene die nieuw zijn en aan de andere ,en een team na-apen dat doe je niet want iedereen heeft zijn strategie .Soms leer je uit de info die andere geven.Ik weet het vroeger bestond dat niet
Als je weet welk advies je moet volgen, zeker.
akkoord
Spijtig,ik heb al die informatie precies niet goed beluisterd en gelezen op de lead-out want 'k sta nu op plaats 40.000+ 🤣. Ik zou er geen staatszaak van maken, iedereen heeft sowieso 6 dezelfde renners, de rest kies je op goed geluk want het seizoen begint pas. De ene heeft al gekoerst, de andere zat op een berg of in Colombia, onmogelijk om vooraf te weten wie goed is. Maar het blijft plezant, zelfs achter in het peloton op plaats veertigduizend.
Dat kan je toch niet tegenhouden iedereen kan op PCS uiteindelijk, ook zonder dit forum kan je ver komen zonder een echte koerskenner te zijn. Mij steekt de term wielermanager eerder tegen, manager van wat? We hebben toch niets te zeggen over de renners in ons team en een startploeg heeft altijd wel ergens met geluk te maken of dat die het goed kan doen of niet. Voor de rest kunnen we enkel een kopman kiezen en het aantal buspunten beperken. Transfers dan ook maar uiteindelijk valt er bitter weinig te managen het is vooral ondergaan 😅. Volgende keer beter denk ik dan, al zit er veel meer potentie in zo'n wielerspel waarbij er meer te managen valt om meer verschil te kunnen maken als 'ervaren' manager maar ik zie het format niet meteen wijzigen.
Met alle tips die gegeven zijn voor renners op de blog en tijdens de podcast zijn er misschien wel 50 namen genoemd. Het is dan aan iedereen zelf om te beslissen welke renners hij kiest. En uiteindelijk haalt er dan toch nog een 2miljoener die nog nooit genoemd was een grote hoeveelheid punten op zondag. Ik zie wel dat er door het forum veel teams in dezelfde richting evolueren, maar dat is dan ook doordat mensen advies vragen van anderen die dan weer in de richting van hun mening sturen, enz.
Wanneer zijn die tips correct geweest? Alle communicatie van de lead-out/kopman is nogal subjectief en niet echt onderbouwd. Ook de podcast is meer een talkshow. Wat trouwens helemaal OK is hé, ik luister er ook met plezier naar.
Ik vind het heel dubbel. Enerzijds verdedigt elke ervaren gebruiker hier zijn keuzes voor zijn team, alsof er soms geen andere logische mogelijkheden zijn en hun keuzes de enige juiste zijn. Anderzijds zijn die mensen vaak op hun tenen getrapt wanneer mensen dan hun team klakkeloos kopiëren. Heb soms ook het gevoel op dit forum dat bepaalde meningen of posts zijn voorbehouden voor bepaalde gebruikers, anderen worden soms onterecht teruggefloten of beschimpt wanneer ze iets gelijkaardigs doen. Het forum is nog steeds wel een fijne plek om over de koers te praten, maar soms sijpelen de kleine kantjes toch wat te hard door.