Vorig jaar was er veel geklaag over ploegen die voor de helft uitvielen (wat natuurlijk uitzonderlijk is) en ook oproep tot meer transfers, maar daar ben ik persoonlijk minder voor te vinden. Is het geen idee om de giromanager uit te breiden van 16 naar bv 18 renners (en dit ook voor de tour dan)? Met dan ook wat extra budget ofc. Op deze manier kan je de pech ook wat meer uitvlakken en zorg je voor meer diversiteit binnen de teams (want de grote klassementsrenners en sprinters worden toch door iedereen genomen). Goed idee of toch niet?
top of page
bottom of page
is online! https://giromanager.sporza.be/ Weet iemand nog hoeveel eindpunten er vorig jaar te verdienen waren? Want is precies wat minder geworden.
Omdat ik toch bezig was met het maken van een applicatie om PCS leeg te zuigen voor de ronde managers (voor klassiekers had ik er al ene gemaakt dit jaar), heb ik eens een test case gedraaid op de TDF van 2023 met het huidige systeem en een nieuw systeem met andere puntenindelingen.
Enkele kanttekeningen:
Ik heb de rennerslijst van de klassieke campagne genomen, ik had geen file met de prijzen van de TDF '23 😅.
De ploegen van de renners zijn die dus ook van dit jaar, dit kan wat rariteiten geven in de teampunten want vorig jaar reden sommige renners ergens anders natuurlijk
Niet alle renners staan er dus in want sommigen zijn op pensioen gegaan
Het nieuwe systeem bevat de volgende zaken (sommige zijn ongewijzigd):
Dagpunten zijn gestager (logaritmisch vs exponentieel), de 10e heeft bijvoorbeeld nog 33 punten ipv 17 nu.
Extra punten voor iedereen die in de vlucht van de dag zat (10 punten, als de vlucht kms >= 50 % van de lengte van de rit)
Eindpunten van GC zijn maximaal 200 en enkel de eerste 20 krijgen extra eindpunten
Eindpunten van punten en bergklassement is 125 ipv 100
Eindpunten van jongeren zijn hetzelfde
Eindpunten van 21.. einde is 20, ik vind 8 nogal droevig voor gans een grote ronde uit te rijden 😅
Bonuspunten zijn hetzelfde maar ploeggenoten van leider krijgen ook 7 punten extra, van puntenklassement 5 en van bergklassement 3. Vooral voor de leider moeten ploeggenoten hun nikkel afdraaien, en een vdp mag van mij ook extra teampunten krijgen voor zijn lead out desondanks dat philipsen niet zou winnen als die de puntentrui heeft.
Het resultaat is dat de verschillen in onderlinge posities niet gigantisch is, maar dat bepaalde type renners er beter uitkomen:
Aanvalslustige renners
Renners die vaak ergens op plekje 10-20 eindigen maar nooit echte uitschieters hebben
Knechten die voor iemand moeten werken die een trui heeft.
Renners die in het huidige systeem pakweg op plekje 8 eindigen zonder verder uitschieters, zullen in het nieuwe systeem vergelijkbare punten hebben (vaak iets meer) desondanks dat ze een pak minder eindpunten hebben. In het huidige systeem worden die uitgebuit om er op dagje 18 in te flatsen puur voor de eindpunten, terwijl die in dit nieuwe systeem niet meer echt interessant zijn. Imo krijg je dan creatievere teams met onvoorspelbaardere transfers en op willekeurige momenten binnen het spel.
Maar goed het doel van de tool is vooral om statistieken te verkrijgen van renners voor het spel begint, dit was even een zijsprong 😅.
5 transfers, 16 —> 18 renners, mét bus lijkt me ideaal
De bus tijdens de grote rondes geeft net meer dynamiek aan het spel omdat je moet afwegen wie het parcours die dag het beste aan kan. Door de koers te volgen kan je zo ook het verschil maken, zoals in de tour op het einde niemand nog geïnteresseerd was om met Philipsen naar de meet te sprinten en er zo meer kansen waren voor vluchters.
Meer transfers zou leuk zijn, maar niet in de huidige format waarbij het eindklassement zo hard doorweegt. Ik heb hier al veel goede ideeën gelezen zoals eindklassement punten afschaffen voor transfers, transfers enkel open te stellen op de rustdagen, of vooraf een groepje wisselrenners te selecteren waar je dan uit zou kunnen kiezen.
Vorig jaar was er al veel kritiek op het format, we zullen zien of dat ze iets gaan aanpassen.
Sporza staat helaas niet open tot ideeen. Ze willen het spel gemakkelijk houden voor de "casuals"
5 transfers vind ik eigenlijk al genoeg, 6-7 transfers kan er dan ook voor zorgen dat naar het einde van een grote ronde veel ploegen op elkaar beginnen te gelijken omdat iedereen dan dezelfde transfers gaat doen
Dan moet je er 6 op de bus zetten. Zal ook weer voor t nodige buspuntengezaag zorgen. :p
Transfers: 0, want anders neemt iedereen op t einde de top 5/10