Een ploeg bestaat uit 20 renners en daarvan moet je er 12 opstellen. Bij de eerste wedstrijden, waarvan alle deelnemers reeds bekend zijn, kom ik niet aan 12 renners. Hoe zit dat bij jullie? Wat is zo een ideaal aantal renners dat je minstens zou moeten hebben in een worldtour, niet-worldtour en monument? Ik herinner me wel dat ik er vorig jaar in enkele klassiekers over zat en dat ik moest opletten voor buspunten. Waarschijnlijk komt dit nog wel in een aantal andere wedstrijden dat ik er over zal zitten als de deelnemerslijsten bekend geraken, maar voor de Omloop en KBK is dit niet het geval en kom ik dus niet aan het maximum.
top of page
bottom of page
Wat bedoel je juist met "Ik herinner me wel dat ik er vorig jaar in enkele klassiekers over zat en dat ik moest opletten voor buspunten."??
Ik start in de omloop toevallig met 12, maar er zitten 4 x 2m tussen.
Normaal gezien is dat geen probleem. Ik herinner me vorig jaar in een koers maar 2 man te hebben en eindigde toch nog goed in de eindranking.
In principe maakt dat allemaal weinig uit zolang je maar zorgt dat je (i) niet te vaak meer dan 12 starters hebt (2-miljoeners buiten beschouwing gelaten zou ik zeggen) en (ii) altijd één deftige Kopman met kans op podium kan aanduiden. Voor de rest schat je gewoon hoeveel punten je van iedere renner verwacht over de hele competitie en dan maakt dat in principe niet uit in welke wedstrijden dat is. Aangezien er in WT-wedstrijden meer punten te verdienen zijn, komt het er vaak wel op neer dat je daar meer starters zal hebben.
Ik denk niet dat je daar echt mee moet in zitten. Het is vaak beter om bv. drie favorieten te hebben dan tien 2 en 3 miljoentjes.
Ik probeer wel te zorgen dat ik niet meer dan twaalf renners voor één koers heb, want dan had je de renner op je bank beter geruild voor iemand in een andere koers. (Voelt ook heel sneu om bankpunten te scoren).
Tot slot heb je de kopman en teampunten, die voor alle koersen evenveel opleveren.
Dus helpers van de favorieten in kleinere koersen is ook wel handig, zeker als die bij een leadout zelf ook nog punten scoort.
WT:8-12
N-WT: 4-8