Met groot enthousiasme, misschien wel meer dan andere jaren. Ik weet niet waarom, misschien komt het door de ramp van vorig jaar (lacht), maar ik kijk ernaar uit om het jaar te beginnen. De voorbereidingen in dit voorseizoen gaan heel goed, en in de tests zien we dat het goed gaat. Ik ben dus enthousiast.
Hoe ziet jouw routekaart eruit?
Ik denk dat het vergelijkbaar is met andere jaren. Vorig jaar namen we een risico omdat ik de Ronde van Catalonië wilde rijden in plaats van andere klassiekers, om zo met wat meer voorbereiding en crescendo aan te komen. Je kunt niet zeggen dat het slecht ging, want in Vlaanderen ging het heel goed, maar goed, het is waar dat je alles op twee kaarten zet, namelijk Vlaanderen en Parijs-Roubaix, en dan verlies je veel andere kansen. Ik denk dat het beter is om te doen wat we de afgelopen jaren hebben gedaan: meer van België doen, bijna de hele Belgische kalender, en er is er altijd wel eentje die goed gaat en waar je veel punten mee scoort.
Zou je niet liever proberen te winnen op misschien kleinere data?
Dat gebeurt bij iedereen: uiteindelijk zijn er geen kleine en grote rassen meer. Misschien passen de grotere afstanden beter bij mij, omdat ik door de afstand veel vermoeider aankom. Dat komt niet zozeer doordat ze groot zijn en mensen er helemaal voor gaan, want tegenwoordig gaan mensen er 100% voor, maar het is wel zo dat ik bij de grote of belangrijke dingen, vanwege de grotere afstand, de uren en de slijtage, misschien iets meer profijt heb. Of het nu om grote, kleine of minder belangrijke getallen gaat, het is hetzelfde: je moet er vol voor gaan en van alle kanten de winst pakken.
Zou wel eens een verschilmaker kunnen zijn als hij ergens een uitchieter heeft, maar ik zie hem toch niet meteen ergens een top 5 plek nemen.
Ik overweeg hem ook, waar zie je dat die heel ambitieus is?