Nys & Van Gils hebben beiden heel weinig vorm getoond tijdens de Ronde van het Baskenland in vergelijking met een Aranburu, Healy, Skjelmose of Axel Laurance.
Nys heeft een paar dagen voor de RvhB wel een mooie koers gewonnen tegen een Marc Hirshi en Aranburu. Op stage 3 van de RvhB (dat op vlak van parcours hard lijkt op die van de Amstel of LBL) finishen ze beiden wel op 14min van Aranburu...
Nu is de vraag, hebben ze de RvhB gebruikt als training voor de Waalse klassiekers en zijn ze beter dan hun gepresteerde resultaten of zijn ze gewoon niet goed genoeg en opteer je beter voor een Aranburu en een Healy die sterke benen hebben kunnen tonen?
Gaat pogi wachten tot de laatste puist om zijn lot te ondergaan met de punchers ? Of is hij dan al weg met de betere 3-4 van het pak ?
Gelijkaardig terrein is 1, maar volledig andere koers met mannen als pogi, evenepoel, ...
1.Als Van Gils het niveau van vorig jaar haalde direct zal ik hem nemen ,maar nu ziekte ,valpartijen toont niet de vorm die hij moet hebben.
2.Nys die is beter ,maar zoals Olivier zegt moest werken voor Skjelmose wat ik niet snap.Maar die toonde weerbaarheid.Voor de Waals Pijl heeft Nys kans de andere daar heb ik mijn twijfels.
3.Healy en Aranburu hebben het meeste indruk nagelaten, vooral Healy .
4.Schachmann terug van weggeweest, maar in functie van Remco,en Remco die gaat goed zijn zeker weten.
Dus Healy,Aranburu en eventueel Nys.Skjelmose niet ,die heeft vorig jaar mijn klassementsambities naar de vaantjes gedaan,en komt er niet meer in!4de toen met nog 3 races te gaan.Cosnefroy !verdomme waar ben je? die had ik moeten nemen. Cosnefroy heeft nog geen enkele wedstrijd gereden dit jaar denk ik.
Op basis van wat ik gezien heb: Van Gils leek goed op weg naar een mooie uitslag in GP Indurain, maar kwam ten val in de laatste afdaling voor de finish. Etappe 3 van Baskenland hebben beide Van Gils en Nys gewerkt voor hun klassementskopmannen (Skjelmose en Lipowitz), en daarna rustig uitgereden. Etappe 5 was eigenlijk de beste graadmeter gezien de laatste puist voor de finish een gelijkaardig profiel heeft aan de Cauberg. Daar zaten beide van Gils en Nys goed vooraan. Laurance maakte indruk met een late uitval, maar gezien de finish niet op de top lag (zoals bij Amstel wel het geval is) én Healy eigenlijk al weg was voor de overwinning, liet de groep erachter lopen. In de sprint toonde Nys zich wat minder gemotiveerd om te springen voor een ereplek vond ik. Etappe 6 was terug een klassementsdag, met redelijk wat valpartijen etc door de regen. Nys zat goed vooraan, maar moest zijn fiets afgeven aan Skjelmose in volle finale, moest dan op de volgwagen wachten en kon terug aansluiten. Van Gils kwam (opnieuw) ten val 50km voor de finish en sinds dien hebben we er niets van gehoord. Voor iemand die deze koers niet heeft kunnen volgen kan ik als tips meegeven om de finale van etappe 5 te bekijken, en ook niet teveel uitgaan dat een duurdere renner in het spel daarom ook perse beter is. Gregoire (5M) en Aranburu (4M) kwamen bijvoorbeeld heel sterk voor de dag. Net als Healy.