In vergelijking met vorig jaar is de Côte de Cherave (1,3km aan gemiddeld 7,6%, met een piek tot 10,7%) toegevoegd, dus heb je in elke ronde 3 beklimmingen kort na elkaar. Het kan dus een stuk zwaarder worden dan vorige jaren.
Daarbij is de muur van Huy sowieso heel lastig, en heb ik Nys nog geen overwinningen zien halen op zo'n beklimmingen. De laatste 700m is aan 12,1% tot 12,7%.
De beklimming van Les Marecottes in te Tour van Romandië zou je kunnen bekijken.die is een stuk langer 7,6km aan 7,5%, maar met iets lichtere pieken tot 10,7%.
Maar: Nys zat daar in de vlucht. En dat is in een rittenkoers, waarbij de 'grote' renners zich niet volledig kapot rijden gedurende de rest van de rit gezien ze nog een week moeten.Moeilijk dus om helemaal te vergelijken
In de Tourvan Hongarije die eindigt op de Pecs (2,3km aan 8,7km) eindigt hij vierde, na Poels, Howson? (nog nooit van gehoord) en Buchmann. Goeie renners, maar niet het niveau dat hier in de Waalse Pijl aan de start staat.
En ja, het is niet zo verschillend van de Amstel, maar in de Amstel moest hij ook de rol lossen tegen de absolute top.
En zou kan ik nog een tijdje doorgaan. Bijna al zijn overwinningen zijn
op een vlak stuk enkele kilometers na een beklimming
op een licht oplopend stuk met percentages rond de 6 a 7%
tegen renners van een behoorlijk, maar geen wereldtopniveau
in rittenkoersen waar hij niet en de toppers wel voor een klassement rijden
of een combinatie van meerdere hiervan.
En nu moet hij dit doen tijdens een eendagskoers, waarbij de gashendel al een stuk eerder opengedraaid wordt. Zonder de ervaring van het positioneren voor de beklimmingen, gezien het zijn eerste keer ardennenkoersen zijn.
Dit tegenover Skjelmose, die niet alleen ervaren en net wat beter in lastige koersen is, maar ook al eens tweede werd in de Waalse Pijl? En net getoond heeft in vorm te zijn?
En niets hiervan doet af aan de renner Thibau Nys, ik geloof zeker dat hij in de toekomst één of alle van deze koersen kan winnen. Maar het is te vroeg, zeker om hem alleen kopman te maken.
Skjelmose is de kopman, en als Nys een goed resultaat rijdt zal de ploeg dat als een mooie extra zien.
tis niet dat ze moeten knechten voor elkaar. WP is gewoon naar boven sprinten. LBL zal net iets te zwaar zijn voor Nys denk ik.