Ik zou totaal begrijpen moesten jullie hierop niet willen aantwoorden maar ik vraag het toch, om mezelf een betere wielermanager proberen te worden 😅:
Hoe gaan jullie allemaal om met de programma’s die vaak totaal niet compleet zijn.
Enkele voorbeelden van coureurs waar de huidige programma twijfels geeft: morgado, pidcock, polit, Vauquelin (al heeft die extra heuvels vlassiekers nu wel gepland), zelfs VDP zou nog later beslissen (over hem is er geen twijfel natuurlijk)…
Straks blijkt misschien dat Morgado met zijn uitskende vorm veel meer rijdt en is hij een must have maar tegen dan is de spel begonnen en is het te laat…
Mijn vraag is dus: hoe maken jullie een goeie strategie hier mee? Alleen met programma’s van vorige jaren? Door te gokken?
Alvast bedankt voor degene die willen tips geven.
met Merlier die nu Parijs_nice rijdt, kunnen we dan (volgens het denkoefening hierboven beschreven) gokken dat hij geen Nokere koers zal rijden? Of misschien doet hij een DNSna rit 6 toen er alleen maar zware bergetappes blijven?
Ik hou ook het type renner, de nationaliteit en de ploeg in het achterhoofd. Heuvelrenners moet je niet verwachten in sprinterskoersen zoals Nokere en vice versa.
Belgen, zeker in Belgische ploegen, zijn vaker geneigd om ook nog last-minute kleinere koersen aan hun programma toe te voegen. Daar waar buitenlandse ploegen vaker de neiging hebben om de kleinere koersen in Vlaanderen links te laten liggen en een buitenlands programma te rijden.
Het is dus een mengeling van geluk en (beredeneerd) gokken, zeker bij de kleinere renners. Dit maakt het spel ook zo mooi!
Een laatste tip: je kan renners ook altijd een berichtje sturen via sociale media in de hoop dat ze reageren. Zo kan je ook iets te weten komen van jouw dark horse :)
Voor renners die al een paar jaar in het profpeloton zitten : check op pcs wat ze de voorbije jaren hebben gereden. Indien een renner in zijn 6e profjaar zit en koersen X, Y en Z alle drie reeds 5x heeft gereden dan is de kans groot dat hij ook dit jaar die drie koersen zal rijden.
Uitzonderingen daar gelaten en ploegwissels kunnen dit ook altijd verbrodden, maar dit is toch wel een snelle en goede manier om jouw onbekenden in te schatten.
Soms is het ook zelf de puzzel leggen op basis van andere koersen die wel al ingevuld zijn. Morgado rijdt vb. Trofeo Laigueglia op 5/3 in Italië. SB wordt gereden op 8/3, dus kans is groot dat hij ook die koers rijdt. Magnier rijdt op 22/3 sowieso MSR, dan moet je hem niet verwachten op 21/3 in Bredene.
Zelfde werkwijze om soms de rangorde te bepalen wie mag sprinten enz. Bittner heeft bij PostNL vb. ook concurrentie van Jakobsen / Van Uden, maar die laatste zit in Italië wanneer het hier Nokere / Bredene is. Kans is dus groter dat Bittner de sprintkopman is bij dat team.
Af en toe wordt er meer gelost in interviews (of podcasts met de renner of teamleiders). Dit geraakt niet altijd op pcs, zeker als de podcast niet in het Engels of Nederlands is.
Maar dat is heel tijdrovend en brengt niet altijd bij.
Verder: meerdere platformen volgen. Bv. Scorito, forum van wielerflits,..
Maar als renners/teams of vorm beslissen is het inderdaad wat gokken vooraf.